We've got news for you.

Register on BusinessLIVE at no cost to receive newsletters, read exclusive articles & more.
Register now
Picture : RONSTIK/ 123RF
Picture : RONSTIK/ 123RF

Washington — The US has blocked 36 Iranian websites in retaliation for what it described as an attempt to influence US elections, a move likely to inflame tensions as diplomats seek to restart nuclear talks in Vienna.

Washington acted as world powers seek to revive a 2015 deal with Iran that could see it return to global oil markets in exchange for curtailing contentious nuclear work. A deadline for a monitoring pact between Iran and the International Atomic Energy Agency expires on Thursday, which if not renewed could also complicate diplomacy over the deal and hurt efforts to ease a standoff that has stoked tensions in the energy-producing Persian Gulf.

A message appeared on several Iranian state-run news websites claiming they had been “Seized by the United States Government” in a joint law-enforcement action between the FBI and the Commerce Department’s Bureau of Industry and Security. Early on Wednesday, some sites were back up under different domain names.

A statement from the Islamic Republic of Iran News Network said the blocking of the websites appeared to be part of a larger-scale crackdown by the US on news outlets linked to what Iran calls the “Axis of Resistance”, which includes Syria, Hezbollah in Lebanon, some Iraqi militias and Hamas in the Gaza Strip.

While Iranian reaction has been muted, the seizures add another element of friction as negotiators try to bring the US back into the nuclear accord that former president Donald Trump quit in 2018. Envoys ended their latest round of talks in Vienna on Sunday and it is not clear when they will reconvene.

Iran has raised the possibility that the negotiations could extend beyond August, when President Hassan Rouhani is set to be replaced by hardline judge Ebrahim Raisi, whose victory in an election at the weekend could encumber efforts to seal a new deal.

“If they want, we can end sanctions today, not tomorrow,” Rouhani said  in a televised cabinet meeting on Wednesday. “We have brought the US to the negotiating table in Vienna and resolved major issues.”

He didn’t refer to the seizure of the websites.

The US Justice Department said the move against 36 sites, including state-run media, came in “response to the Iranian regime targeting the United States’ electoral process with brazen attempts to sow discord among the voting populace by spreading disinformation online and executing malign influence operations aimed at misleading US voters”.

The domains affected include the English-language news network Press TV and Arabic-language channels Al-Alam News and Al-Kawthar TV. The Justice Department said the Treasury’s Office of Foreign Assets Control had determined that the Iranian Islamic Radio and Television Union, which operates 33 of the websites, was controlled by the country’s Islamic Revolutionary Guard Corps, and therefore subject to sanctions.

Three other sites are run by the Iraqi militant group Kata’ib Hezbollah, which the department said received support from the Guard Corps and had killed US-led coalition and Iraqi security forces.

The US in October seized 92 domain names it said were used by the Guards to engage in global disinformation efforts.

Separately on Wednesday, the Associated Press reported Iran may have conducted a failed launch of a satellite-carrying rocket in recent days and now appears to be preparing to try again, citing satellite images and a US official, in what it said was Iran’s latest effort to advance its space programme.

Bloomberg News. More stories like this are available on bloomberg.com


Would you like to comment on this article?
Register (it's quick and free) or sign in now.

Speech Bubbles

Please read our Comment Policy before commenting.

Commenting is subject to our house rules.